عالم مجاهد شهید عبدالعلی مزاری ره ، رهبر بزرگ عدالت خواهی افغانستان است.

قلم در وصف مقاومت و جهاد این عالم مجاهد عاجز است.

جامعه افغانستان همیشه مدیون علم همراه با معنویت این عالم مجاهد است. کسی که در عمل نشان داد به آرمانهای انسانی و دینی پایبند بوده است. آری او الگوی مناسبی برای جامعه اسلامی خصوصاً مردم افغانستان است.

ایشان همیشه از «دولت فراگیر» با در نظرداشت حقوق همه اقوام افغانستان سخن به میان می آوردند. این اندیشه اکنون که افغانستان در تحولات سیاسی قرار گرفته است بسیار کاربردی است. رمز موفقیت هر کشوری «اتحاد و همبستگی ملی» است. این اتحاد در صورتی محقق خواهد شد که «رهبران سیاسی حاکم» هم «باور» داشته باشند که «حکومت فراگیر» مفید و لازم است و هم در مقام «عمل» بدین مسأله پایبند باشند.
هیچ جامعه ای به فلاح و رستگاری نمی رسد مگر این که حاکمان آن جامعه به«عدل» و«قسط» عمل کنند.خداوند متعال در آیه 8 سوره مائده می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر (از هر عمل) است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است.
طبق آیه فوق مسلمین باید «عدالت سیاسی» را نیز مد نظر گیرند. در جامعه افغانستان نیز که جامعه ای اسلامی است ، عمل کردن طبق آیات قرآن کریم ، فرض و واجب است. و تنها با عمل به قرآن کریم است که می توانیم «جامعه اسلامی» را سربلند و مستحکم در افغانستان به پا داریم.
ومن الله التّوفیق
1400-10-4